november 25, 2024

Huis ontwerp met gevoel

Emotie aanboren is een must voor succesvol design, ongeacht de markt, het bedrijf of de persoon. Als u geen verbinding kunt maken met uw doelgroep, is er geen mogelijkheid om uw klanten te bereiken, een verkoop te doen, een merk te promoten, een nieuwe klant op te pikken of een impact te maken. Dat is het belangrijkste, je ideeën verbinden met de persoon aan de andere kant, hun leven beïnvloeden en hen aan het denken zetten.

Goede ontwerpers, op elke markt en op elk niveau, zullen altijd nadenken over het oproepen van emotie bij hun consumenten. In de huidige samenleving, die doordrenkt is van technologie, wordt het vaak vergeten of misbruikt. Emotie moet centraal staan ​​in elk bedrijf en een identiteit creëren. Topontwerpen, logo’s, merken, advertenties, programma’s en applicaties bereiken hun emotionele band met hun consumenten door bepaalde gevoelens op te roepen.

In het geval van verzekeringsmaatschappijen is het hun taak om te focussen op klantrelatie, vertrouwen, benaderbaarheid en optimisme. Voor technologiebedrijven is hun strategie gericht op draagbaarheid, bruikbaarheid, interface en levensduur van het product. In het voorbeeld van sportmerken ligt hun focus op de energie, kracht en vastberadenheid die hand in hand gaan met sportfans en spelers. In veel gevallen, wanneer design negeert hoe hun doelgroep zich voelt, zal de doelgroep het product negeren. Emotie grenst aan geweldig design; als drager, boodschapper en strategie.

Het landschap van het gebruik van emotie in website-ontwerp

Emotioneel ontwerp is een krachtig hulpmiddel geworden bij het creëren van uitzonderlijke gebruikerservaringen voor websites. Vroeger speelden emoties echter niet zo’n belangrijke rol op het web. Eigenlijk speelden ze vroeger helemaal geen rol; ze werden veeleer overspoeld door een stroom van rationele functionaliteit en efficiëntie.

We waren zo druk bezig om ons aan te passen aan het World Wide Web als een nieuw medium dat we het volledige potentieel uit het oog verloren. In plaats van internet op onze voorwaarden te gebruiken, hebben we ons aangepast aan de technische en in eerste instantie onpersoonlijke aard ervan. Zonder visionaire tijdgenoten als Don Norman of Aarron Walter zouden we ons misschien nog steeds concentreren op het verbeteren van processen, waarbij we het potentieel van emotioneel ontwerp verwaarlozen. Aantrekkelijke producten prikkelen onze creativiteit en breiden uiteindelijk onze mentale processen uit, waardoor we toleranter worden voor kleine problemen. Aantrekkelijke producten vergemakkelijken het oplossen van problemen, wat ze absoluut noodzakelijk maakt.

User experience designer Aarron Walter heeft een geweldig boek bijgedragen aan dit nieuwe designtijdperk: Designing for Emotion. In dit boek definieert hij emoties als de ‘lingua franca van de mensheid’, de moedertaal waarmee ieder mens wordt geboren. Hij beschrijft hoe belangrijk emotionele ervaringen zijn omdat ze een diepe indruk maken op ons langetermijngeheugen en “een ervaring voor gebruikers creëren die hen het gevoel geeft dat er een persoon is, en geen machine, aan de andere kant van de verbinding”.

Basis van goed ontwerp

Een paar dingen vormen de basis van elk goed ontwerp, of het ontwerp nu emotioneel is of niet. Waarom hebben we het hier over de basis van een ontwerp? Denk aan de bouw van een huis. Ten eerste heb je een solide basis nodig; dan kun je beginnen met het plannen van de verdeling van de ruimte en het bouwen van muren. In webdesign is het hetzelfde; u moet uw interne ontwerpdoelen kennen, wie uw gebruikers zijn en in welke context zij uw website zullen gebruiken. Zodra dit basiswerk is gedaan, kunt u aan de slag met het ontwerp.

Interne ontwerpdoelen

Vraag jezelf, voordat je ergens aan begint, af wat je eigen doelen zijn. Dit betekent niet dat je jezelf voor de rest van het proces centraal moet stellen, maar het is belangrijk om te weten welk beeld je wilt overbrengen, wat je waarden en visies zijn en hoe je wilt dat anderen je zien. Met deze kennis bij de hand ben je gewapend om heel duidelijk en consistent te zijn, niet alleen in je acties, maar ook in je uiterlijk. Een zekere mate van continuïteit en voorspelbaarheid draagt ​​bij aan uw betrouwbaarheid, wat belangrijk is om mensen te binden aan een relatie met u.

Potentiële gebruikers

Weet voor wie je ontwerpt. Uw toekomstige gebruikers zijn de mensen die uw product of website kopen en gebruiken, dus zorg ervoor dat u weet wat ze willen. Algemene demografische gegevens geven u een ruw beeld van op wie u zich richt. Door een duidelijk beeld te schetsen van hun doelen, hoe ze uw website gaan gebruiken en wat voor hen wel en niet belangrijk is, leert u hoe u uw gebruikers kunt targeten. Zonder uw potentiële gebruikers te kennen, zal het behoorlijk lastig zijn om iets relevants te ontwerpen dat zowel bruikbaar als plezierig is.

Context van gebruik

Denk ten slotte na over de gebruikscontext. Het is waardevol om te weten in welke situaties en omstandigheden gebruikers uw website zullen bezoeken. Denk na over mogelijke emoties die erbij betrokken kunnen zijn en ontdek welke rol u en uw gebruikers spelen. Houd er rekening mee dat het kennen van de gebruikscontext het voor u gemakkelijker maakt om uw gebruikers te begrijpen op het moment dat ze uw website bezoeken. Het zal u helpen uw klanten te bereiken en effectiever met hen te communiceren.